Cum să scapi de sindromul post-traumatic

Nu toate experiențele din viața noastră sunt plăcute. Uneori există situații când suferim o pierdere, un accident, trecem prin anumite lucruri care ne fac să ne pierdem încrederea în oameni sau chiar în destin. Sunt oameni care nu se pierd ușor cu firea, însă anumite persoane nu sunt atât de puternice. După un anumit eveniment neplăcut pot experimenta o depresie, și chiar dacă se rezolvă, rămân cu unele traume pe termen lung. Nu ne referim la traume fizice, ci la cele psihice. În lumea psihologilor sau a psihiatrilor acest lucru poartă un nume. Se numește sindrom post-traumatic sau SPT. Nu este un moft, nu trebuie tratat superficial, pentru că vorbim despre o afecțiune serioasă, care poate ataca pe oricine a trecut printr-o experiență traumatică la un moment dat în viața. Această afecțiune poate fi greu de suportat, având uneori un impact semnificativ asupra calității vieții unei persoane. Cu toate acestea, există speranță pentru cei care se confruntă cu sindromul post-traumatic. Este, desigur, nevoie de multă putere, de voință, de ajutor de la specialiști, dar o rază de lumina există.

Ce este această afecțiune

Așa cum am specificat în paragraful anterior, problema nu este una simplă, ușoară, pe care să o trecem cu vederea. Este extraordinar de greu pentru cei care se confruntă cu aceasta. Sindromul post-traumatic este o problemă de sănătate mentală care poate apărea în urmă unei experiențe traumatice așa cum am zis mai sus. Această poate include evenimente precum un accident de mașină, un atac violent, abuzul, pierderea unei persoane dragi, hărțuirea. Caracteristicile acestui sindrom includ retrăirea constantă a evenimentului traumatizant, flash-uri de amintiri, coșmaruri, o creștere a anxietății, dar și a stresului în general. De exemplu, o persoană care a fost agresată de partener, de fiecare dată când venea acasă, chiar dacă nu va mai trăi cu acel individ, va putea experimenta sindromul post-traumatic. Va tresări de câte ori va auzi o ușă trântită sau pe cineva țipând. Poate îi va fi frică să adoarmă pentru că abuzurile aveau loc noaptea. Există o mulțime de stări copleșitoare. Netratat, acest sindrom poate duce la depresie severă, unele persoane ajungând chiar la suicid.

Recunoaște simptomele la timp


România stă prost la tratarea sănătății mintale. Încă avem o mentalitate depășită. Spunem că astfel de probleme sunt un moft, am auzit chiar că persoanele care acuză astfel de lucruri se “alintă”, mai ales dacă este vorba despre adolescenți. Ar trebui să nu mai fim atât de înapoiați, să acceptăm că există astfel de afecțiuni, să le recunoaștem, pentru a căuta ajutorul necesar. Deci, calea de început în tratarea sindromului post-traumatic constă, așadar, în recunoașterea simptomelor. Acestea pot varia de la persoană la persoană. Unii au flash-uri ce constau în amintiri traumatice. Persoanele cu această afecțiune pot experimenta amintiri intruzive ale evenimentului traumatic, care pot fi atât de puternice încât par reale. De asemenea, coșmarurile legate de experiența traumatică pot fi o caracteristică comună a sindromului. Persoanele cu această afecțiune mai pot evita cu regularitate locuri, situații sau oameni care le amintesc de evenimentul traumatic. Ca și în cazul depresiei, sindromul post-traumatic poate include insomnii, iritabilitate crescută, vigilență exagerată sau o reacție nenaturală la anumiți stimuli. Să știi că depresia, anxietatea se dezvoltă alături de acest sindrom. De aceea, spuneam la început că este foarte grav, dată fiind complexitatea lui.

Cum ne putem vindeca

Am ales intenționat această abordare pentru că tot noi deținem cheia. Desigur, este nevoie și de ajutor specializat, dar lupta finală o ducem cu propria persoană. Poate fi un proces dificil, lent, dar există numeroase strategii, abordări care ne pot ajuta. Dacă apelăm la ajutorul unui psiholog acesta ne poate propune mai multe tipuri de terapie. Terapia cognitiv-comportamentală, de exemplu, este o formă eficientă de terapie care se concentrează pe schimbarea gândurilor sau comportamentelor negative. Astfel vei putea învăța să te confrunți cu amintirile traumatice, fiind mai simplu ulterior să știi cum să gestionezi emoțiile mai eficient. Ar mai fi terapia prin expunere. Implică expunerea controlată, treptată, la stimulii care declanșează anxietatea sau amintirile traumatice. Scopul este să te ajute să te obișnuiești cu aceștia. În timp, vei reuși să reduci reacția negativă la ei. Este puțin riscantă, însă eficientă pentru că metodele folosite de specialiști dau roade aproape de fiecare dată. Nu putem să nu luăm în calcul și unele medicamente, cum ar fi antidepresivele sau altele pentru calmare. Acestea pot fi prescrise pentru a ajuta la gestionarea simptomelor sindromului post-traumatic. Este important să discutați cu un medic sau un psihoterapeut despre orice medicamente pe care doriți să le ei. Cel mai bine este să mergi numai pe ceea ce ți s-a prescris. În procesul de vindecare este important și suportul celor din jur. Prietenii, familia, grupurile de terapie de sprijin pot oferi un mediu sigur pentru a vorbi despre traumă, pentru a primi sprijin. Nu trebuie să îți fie teamă să te exteriorizezi în fața celor ce sunt dispuși să te ajute. Cum spuneam la început, lupta cea mare este însă cu tine însuți. A avea grijă de corpul, dar și de mintea ta, este un lucru care te poate ajuta în procesul de vindecare. Exercițiile regulate, o dietă echilibrată, somnul adecvat, tehnici de reducere a stresului precum yoga sau meditația pot avea un impact pozitiv. A înțelege mai bine ce înseamnă această afecțiune te poate ajută în gestionarea simptomelor. Poți să mergi chiar mai departe, învățând despre modul în care funcționează creierul, cum reacționează la traumă. Asta îți poate oferi o perspectivă utilă. Poate că nu îți dai seama, însă poate că după ce te vei vindeca, vei putea ajuta și tu alte persoane în procesul de vindecare.

Previous post Cum să scapi de mediocritate
Next post Tehnologii emergente în tratamentul cancerului